Στο online ιταλικό βιβλιοπωλείο Slowbookfarm δεν πρέπει να περιμένει κανείς να βρει Dan Brown. Αντιθέτως, το κριτήριο επιλογής των βιβλίων δεν βασίζεται στην επιτυχία τους με κριτήριο τα αντίτυπα που πουλήθηκαν, αλλά στην ποιότητα τους. Σημειώνεται, μάλιστα, πως πρόκειται για βιβλία μικρών εκδοτικών οίκων.
Κατά γενική ομολογία, τα καλά βιβλία δύσκολα μπαίνουν στην πολυπόθητη κατηγορία των best-sellers. Η πλειοψηφία τους, ειδικά αν δεν διαφημιστούν από στόμα-σε στόμα χάνονται στην αφάνεια. Και εδώ μπαίνει το φαινόμενο Slowbookfarm. Στόχος, είναι να σωθούν τα βιβλία τα οποία αξίζουν να σωθούν.
Και εδώ δημιουργείται το κρίσιμο ερώτημα: πως μπορεί κανείς να αποφασίσει ποια βιβλία «αξίζει να σωθούν» και ποια όχι; Ποια είναι τα κριτήρια;
Σε συνεργασία, λοιπόν, με την ταξινόμηση pordedonelegge-dedalus του έγκυρου ιταλικού φεστιβάλ λογοτεχνίας Pordenone Legge τρεις βιβλιοφάγοι, οι Alberto Casadei, Andrea Cortellessa et Guido Mazzoni, δημιούργησαν μια σειρά «κριτηρίων ποιότητας.» Με βάση τα κριτήρια αυτά μια κριτική επιτροπή, απαρτιζόμενη από συγγραφείς, κριτικούς, φιλοσόφους, καλλιτέχνες και επιμελητές εκδόσεων, συντάσσει μια λίστα με αξιόλογα βιβλία. Τα βιβλία αυτά προσφέρονται προς πώληση στο διαδικτυακό Slowbookfarm και θα προωθούνται μέσω της σειράς online βιβλιοπωλείων Coop και του –επίσης online- περιοδικού λογοτεχνικής κριτικής Stephen Dedalus. Το τελευταίο, μάλιστα, θα φιλοξενεί και συνεντεύξεις με τους συγγραφείς και άρθρα στα οποία τα μέλη της κριτικής επιτροπής θα δικαιολογούν την επιλογή τους και θα επεξηγούν τα κριτήρια αυτής. Σημειώνεται ότι ανάμεσα στους στόχους του Slowbookfarm είναι και να δοθεί ώθηση στους μικρούς και μεσαίους εκδοτικούς οίκους.
«Θεωρώ καθαρά αντιπαιδαγωγική πρακτική αυτή των μεγάλων αλυσίδων βιβλιοπωλείων να τοποθετούν στην είσοδο τους μια στοίβα με τα δέκα πιο ευπώλητα βιβλία. Πρόκειται για μια παρότρυνση για κομφορμισμό, για ομογενοποίηση» αντιδρά ο Andrea Cortellessa. «Γι αυτόν το λόγο και είναι καλή ιδέα η συνεργασία μας με βιβλιοπωλεία σαν το Coop ή το Slowbookfarm. Ας ελπίσουμε ότι και άλλα σημεία πώλησης βιβλίων θα πάρουν την πρωτοβουλία να προωθήσουν συγκεκριμένα βιβλία όχι απλά επειδή ανήκουν στην κατηγορία των best-sellers αλλά για την ποιοτική τους αξία» συμπληρώνει.
Βέβαια δεν λείπουν οι κριτικές, κυρίως ως αναφορά την επιλογή των «κριτηρίων ποιότητας» και την στελέχωση της επιτροπής. Συγκεκριμένα, δεν είναι η ποιότητα υποκειμενικό θέμα; Επιπλέον, εφόσον η επιτροπή επιλογής των «αξιόλογων» βιβλίων απαρτίζεται στην πλειοψηφία της από συγγραφείς, πώς διασφαλίζει κανείς ότι αυτοί δεν θα επιχειρήσουν να προβάλλουν το δικό τους έργο; Ο Cortelessa απορρίπτει και τις δυο αυτές κατηγορίες. Οι κριτές υποχρεούνται να υποστηρίξουν τις επιλογές τους, κανείς δεν υποστηρίζει ότι η ποιότητα είναι αντικειμενικό κριτήριο, αναφέρει. Όσον αφορά την επιτροπή, ο Cortelessa αναρωτιέται πώς διαφέρει η λογική της σύνθεση της συγκεκριμένης επιτροπής από, λόγου χάρη, το θεσμό των Oscars, όπου ηθοποιοί καλούνται να αναδείξουν τους καλύτερους ηθοποιούς. Επιπλέον, σημειώνει, προσέχουμε πολύ να μην δημιουργηθούν συγκρούσεις συμφερόντων.
Στην πρόσφατη λίστα που συνέταξε η επιτροπή για τα καλύτερα μεταφρασμένα έργα του 2009 ο πολύς Dan Brown νικήθηκε από αναπάντεχους αντιπάλους. Τα ονόματα αυτών; Ingeborg Bachmann και Arno Schmidt.
Πηγή: Courrier International tvxs.gr